Monday 14 October 2019

BAYAM BRAZIL

October 14, 2019 Posted by https://pusatsumberskstmarykl.blogspot.com/

Bayam Brazil / Brazillian Spinach. 

Althernanthera sissoo

Siapa pernah tanam dan makan bayam ni? 
Pokok ini berasal dari brazil. Sebab itulah dia dipanggil bayam brazil agaknya. Dari pemerhatian saya rata-rata yang tanam pokok ini adalah kawan berbangsa Cina. Orang melayu mungkin masih baru atau tidak kenal langsung sebelum ini macam saya. Pertama kali saya kenal dan tahu tentang sayuran ini pun menerusi posting oleh kawan-kawan grup fb pada beberapa bulan lepas. Kedengaran sangat menarik dan seperti biasa saya sangat teruja untuk memiliki.
Sungguh tidak terduga, hanya cuma bertanya tentang benihnya seorang kawan baru fb saya bernama Mr Geo menawarkan penghantaran percuma keratan batang bayam tersebut dengan pos laju . Saya apalagi..berbesar hati sangatlah...Bila sampai terkejut juga tengok rupa pokoknya...Daun dia berlubang-lubang kesemuanya. Tak ada rupa bayam pun...betul ke ni bayam brazil Tengok gambar macam lain saja...
Tidak patah semangat, saya terus buang kesemua daun berlubangnya dan tanam pada 18hb Aug, sehari selepas sampai. Saya tanam di atas tanah dengan separa cahaya matahari. Menurut kawan saya daun tersebut begitu rupa kerana dimakan belalang. Sepuluh hari kemudian lihat cepat saja daun barunya tumbuh. Bajanya cuma siraman air ikan.
Tiga minggu kemudian. Inilah rupa pokoknya secara jelas. Daunnya berwarna hijau pekat, berkerimot, agak tebal dan berisi. Rupanya ada iras-iras sikit bayam malabar tetapi tidak memanjat.  Pokoknya renek dan rendang. Tak nampak macam rupa bayam biasa..
Bayam biasa macam di atas rupanya. Daun pun lembut dan nipis.

Popular Posts

PENAFIAN DAN DASAR KESELAMATAN

PSS SK St. Mary adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman web ini. Syarikat-syarikat yang dirujuk dalam laman web ini tidak boleh dianggap sebagai agen ataupun syarikat yang disyorkan oleh PSS SK St. Mary, Kuala Lumpur.

Teknologi terkini termasuk penyulitan data adalah digunakan untuk melindungi data yang dikemukakan dan pematuhan kepada standard keselamatan yang ketat adalah terpakai untuk menghalang capaian yang tidak dibenarkan. Semua storan elektronik dan penghantaran data peribadi akan dilindungi dan disimpan dengan menggunakan teknologi keselamatan yang sesuai.
PSS Sekolah Kebangsaan Nuri - Tidak akan bertanggung jawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan akibat penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog kami ini.

Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap