Monday 14 October 2019

PISANG

October 14, 2019 Posted by https://pusatsumberskstmarykl.blogspot.com/

POKOK PISANG

TANAMAN PISANG (Musa spp) merupakan satu komoditi penting dikebanyakan negara tropika sebagai tanaman bernilai ekonomi. Pisang adalah nama biasa yang diberikan pada tumbuhan berdaun besar memanjang dari keluarga Musaceae. Pokok pisang umumnya mempunyai beberapa jenisnya untuk ditanam seperti Musa acuminata, Musa balbisiana dan Musa paradisiaca dimana ia menghasilkan buah yang boleh dimakan segar atau diproses. Buah Pisang unik kerana ia tersusun dalam tandan dengan susunan yang ada jejjari atau selalunya disebut sisir pisang. Hampir semua buah pisang memiliki kulit berwarna kuning ketika ianya telah matang walau pun ada jenis pisang yang masak akan berwarna jingga, merah, hijau, ungu atau malahan ada juga yang berwarna hampir hitam. Buah pisang sebagai bahan makanan penting merupakan sumber tenaga terutama zat karbohidrat dan mineral terutama zat kalium (K). Tumbuhan ini sesuai tumbuh dikawasan beriklim tropika yang panas dan lembap terutama di dataran tanah rendah. Kawasan dimana ia menerima hujan merata sepanjang tahun biasa ia sesuai dengan tanaman pisang yang mampu menghasilkan buah pisang sepanjang tahun. Negara Asia Tenggara, Kepulauan Pasifik, negara-negara Amerika Tengah dan Brasil dikenal sebagai negara utama pengeluar buah pisang sehingga pasaran eksport.

Popular Posts

PENAFIAN DAN DASAR KESELAMATAN

PSS SK St. Mary adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman web ini. Syarikat-syarikat yang dirujuk dalam laman web ini tidak boleh dianggap sebagai agen ataupun syarikat yang disyorkan oleh PSS SK St. Mary, Kuala Lumpur.

Teknologi terkini termasuk penyulitan data adalah digunakan untuk melindungi data yang dikemukakan dan pematuhan kepada standard keselamatan yang ketat adalah terpakai untuk menghalang capaian yang tidak dibenarkan. Semua storan elektronik dan penghantaran data peribadi akan dilindungi dan disimpan dengan menggunakan teknologi keselamatan yang sesuai.
PSS Sekolah Kebangsaan Nuri - Tidak akan bertanggung jawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan akibat penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog kami ini.

Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap