Monday 14 October 2019

TEMU LAWAK

October 14, 2019 Posted by https://pusatsumberskstmarykl.blogspot.com/
Temulawak (Curcuma zanthorhiza) merupakan sejenis umbisi daripada keluarga Zungiberaceae yang semakin penting dalam dunia herba (Sila lihat foto disebelah). Kandungan utama umbisi dari temulawak ialah seperti protein, karbohidrat, dan minyak ekstrak yang terdiri daripada camphor, glukoside, turmerol dan curcumin. Bahan Curcumin adalah unsur yang berguna sebagai anti inflamasi (anti radang) dan anti hepototoksik (anti keracunan hempedu). Temulawak memiliki kesan farmakologi iaitu sebagai bahan hepatoprotektor (mencegah penyakit hati), menurunkan kadar kolesterol, anti inflamasi (anti radang), diuretik (peluruh kencing), dan menghilangkan sakit sendi. Selain daripada itu, meningkatkan nafsu makan, dan membersihkan darah. Penanaman temu lawak di Malaysia masih ditahap kurang memberangsangkan. Petani yang ditemui menyatakan kesukaran untuk mencari pembeli dengan ketidaktentuan harga ladang menyebabkan ia kurang ditanam secara komersil.

Image result for TEMULAWAK.AGRO
Image result for TEMULAWAK.AGRO

Popular Posts

PENAFIAN DAN DASAR KESELAMATAN

PSS SK St. Mary adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman web ini. Syarikat-syarikat yang dirujuk dalam laman web ini tidak boleh dianggap sebagai agen ataupun syarikat yang disyorkan oleh PSS SK St. Mary, Kuala Lumpur.

Teknologi terkini termasuk penyulitan data adalah digunakan untuk melindungi data yang dikemukakan dan pematuhan kepada standard keselamatan yang ketat adalah terpakai untuk menghalang capaian yang tidak dibenarkan. Semua storan elektronik dan penghantaran data peribadi akan dilindungi dan disimpan dengan menggunakan teknologi keselamatan yang sesuai.
PSS Sekolah Kebangsaan Nuri - Tidak akan bertanggung jawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan akibat penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog kami ini.

Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap