Wednesday 8 August 2018

BALUNG AYAM

August 08, 2018 Posted by https://pusatsumberskstmarykl.blogspot.com/
POKOK BALUNG AYAM

  • Nama saintifik bagi pokok balung ayam ialah Celosia Argentea.
  • Ia dikategorikan sebagai pokok hiasan kerana mempunyai bentuk bunga yang cantik dimana bunganya menyerupai 'Balung Ayam Jantan' dari segi struktur dan warnanya. 
  • Daunnya yang lembut dan berkelok memudahkan ia dikenali walaupun belum lagi berbunga. 
Berikut merupakan antara kaedah perubatan tradisional menggunakan Balung Ayam:

  • Ranting pada pokok dipetik dan ditumbuk lumat untuk ditampal pada tempat yang mengalami kesakitan seperti bengkak, bisul, kudis, luka.
  • Minum air rebusan ranting dan bunga yang telah kering untuk merawat masalah batuk, cirit berdarah, buasir, penyakit keputihan.
  • Kemudian ambil keseluruhan pokok, rebuskan ia ke dalam air bagi merawat jangkitan saluran kencing, darah haid keluar terlalu banyak, disenteri dan batuk.

Popular Posts

PENAFIAN DAN DASAR KESELAMATAN

PSS SK St. Mary adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman web ini. Syarikat-syarikat yang dirujuk dalam laman web ini tidak boleh dianggap sebagai agen ataupun syarikat yang disyorkan oleh PSS SK St. Mary, Kuala Lumpur.

Teknologi terkini termasuk penyulitan data adalah digunakan untuk melindungi data yang dikemukakan dan pematuhan kepada standard keselamatan yang ketat adalah terpakai untuk menghalang capaian yang tidak dibenarkan. Semua storan elektronik dan penghantaran data peribadi akan dilindungi dan disimpan dengan menggunakan teknologi keselamatan yang sesuai.
PSS Sekolah Kebangsaan Nuri - Tidak akan bertanggung jawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan akibat penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog kami ini.

Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap